Den Haag, 8 september 2016

Wat is de invloed van politieke strijd op het persoonlijke leven van politici? Om deze vraag draait het in een klassiek drama geschreven door oud-politicus Bob van den Bos: ‘Slagschaduw van het Binnenhof’. Het toneelstuk zet de schijnwerpers op de ‘verborgen’ menselijke kant van het politieke bedrijf. Het is de eerste productie van Stichting Politiek Theater.

Op 23 en 30 november aanstaande is in het Haagse Theater Diligentia het stuk ‘In de slagschaduw van het Binnenhof’ te zien. Schrijver Bob van den Bos was eerder lid van de Tweede en Eerste Kamer. Deze vrije productie wordt opgevoerd onder regie van Lucas Dietens.

Van den Bos: ‘Als volksvertegenwoordiger kreeg ik regelmatig de vraag hoe politici met elkaar omgaan buiten de schijnwerpers. Deze nieuwsgierigheid heeft mij geïnspireerd om dit toneelstuk te schrijven. Media tonen ons de buitenkant van de politiek. Het persoonlijk leven van politici wordt zorgvuldig geheim gehouden. Slagschaduw van het Binnenhof geeft een beeld van de menselijke verhoudingen achter de schermen en laat zien wat ambities en macht met mensen doen.’

De aspiratie van Van den Bos reikt verder dan het uitvoeren van zijn eigen geesteskind. Hij heeft een stichting opgericht om op een breed vlak het inzicht in politiek en maatschappij te vergroten door theatervoorstellingen, debatten, educatieve projecten en voorlichting. Bij deze eerste productie werkt de stichting onder andere samen met de Haagse Hogeschool.

Professionele acteurs voeren dit politieke drama tweemaal op in Theater Diligentia in Den Haag. Roeland Radier en Maiko Kemper spelen de politici. Marieke Mingelen en Iris Lind vertolken de vrouwelijke hoofdrollen. Journalistiek en voorlichting krijgen gestalte in de personen van Daan Weterings en Cystine Carreon.

Voor meer informatie: www.stichtingpolitiektheater.nl
info@stichtingpolitiektheater.nl